Rozszerzenie systemu viaTOLL w 2017 r.
Przyłączenie nowych dróg do płatnej sieci wpłynie na transport ciężki
- Kogo obowiązuje e-myto?
- Lista nowych płatnych odcinków
- Koniec z natężeniem ruchu na drogach niższej kategorii
- Ułatwienie w systemie viaTOLL
- Podsumowanie
Już 9 lipca 2017 roku do systemu viaTOLL mają zostać przyłączone kolejne odcinki dróg krajowych. Łącznie płatna sieć drogowa w Polsce wyniesie ok. 3661 km. Kierowców zaniepokoi w szczególności fakt włączenia do systemu drogi krajowej nr 92, biegnącej równolegle do autostrady A2 między Poznaniem a Warszawą. Od tej pory nie będzie już bezpłatnej alternatywy dla tej autostrady.
Gdzie jeszcze rząd zamierza wprowadzić elektroniczne opłaty?
-
Kogo obowiązuje e-myto?
System ViaTOLL został uruchomiony w Polsce 1 lipca 2011 roku. Obowiązuje on wszystkie pojazdy samochodowe oraz zespoły pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusy niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Pozostali mogą dobrowolnie przystąpić do systemu. Liczba zarejestrowanych użytkowników i pojazdów zwiększa się z każdym rokiem. Zyski z Viatoll przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce.
W początkowej fazie do systemu przyłączono 1565 km dróg. Regularnie system jest rozszerzany o nowe odcinki (należą do nich autostrady, drogi szybkiego ruchu oraz wybrane drogi krajowe zarządzane przez GDDKiA). Obecnie (przed planowanym rozszerzeniem) sieć płatnych dróg wynosi 3302 km.
-
Lista nowych płatnych odcinków
9 lipca 2017 roku decyzją Rady Ministrów lista płatnych odcinków powiększy się po raz kolejny o ok. 359 km (będzie to dziesiąte rozszerzenie e-myta od czasu jego wdrożenia). I tak opłatami elektronicznymi objęta zostanie:
- droga ekspresowa S8 na odcinku skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2012B – węzeł Mężenin (ok. 16 km);
- droga ekspresowa S19 na odcinku węzeł Lublin Sławinek – węzeł Lublin Węglin (ok. 9 km);
- droga krajowa nr 24 na odcinku węzeł Skwierzyna Południe – Pniewy (skrzyżowanie z drogą krajową nr 92) (ok. 53 km);
- droga krajowa nr 50 (łącznie ok. 136 km) na odcinkach: Kuznocin (skrzyżowanie z drogą krajową nr 92) – Guzów (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 3835W) (ok. 15 km), Chudolipie (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 876) – Dębówka (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 683) (ok. 42 km), skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2709W – skrzyżowanie z drogą powiatową nr 4201W (ok. 47 km), skrzyżowanie z drogą powiatową nr 4202W – węzeł Brok (ok. 32 km);
- droga krajowa nr 92 (łącznie ok. 145 km) na odcinkach: Boczów (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1258F) – Poźrzadło (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1225F) (ok. 21 km), skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1238F – Myszęcin (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1211F) (ok. 23 km), skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1217F – skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 305 (ok. 34 km), Łowicz (skrzyżowanie z drogą krajową nr 14) – Kuznocin (skrzyżowanie z drogą krajową nr 50) (ok. 23 km), Sochaczew (skrzyżowanie z drogą krajową nr 50) – granica m. Warszawa (ok. 44 km).
-
Koniec z natężeniem ruchu na drogach niższej kategorii
Większość nowych tras należy do dróg niższej kategorii. Co ciekawe e-myto zostanie wprowadzone na całej trasie dróg alternatywnych do płatnej autostrady A2 (łącznie 145 km). Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa objęcie opłatą elektroniczną wskazanych odcinków tłumaczy ogromnym natężeniem ruchu pojazdów ciężkich na wskazanych drogach. Zdaniem rządu należy chronić właśnie te drogi przed nadmiernym ruchem ciężkim i skierować pojazdy na autostrady i drogi ekspresowe.
-
Ułatwienie w systemie viaTOLL
Jest też i dobra informacja dla użytkowników systemu viaTOLL. Operator od 1 czerwca br. obniżył kwotę zabezpieczenia dla kont post pay (kont z odroczoną płatnością).
W systemie post pay rozliczenie dokonywane jest w terminie 14 dni od daty wystawienia noty obciążeniowej, a płatność uiszcza się raz w miesiącu. Aby móc rozliczać się w ten sposób użytkownik przed podpisaniem umowy jest zobowiązany przedstawić właśnie odpowiednie zabezpieczenie z banku, od ubezpieczyciela, w postaci pieniężnej (wpłacenie zadeklarowanej kwoty na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego) lub w formie stosownego poręczenia ze strony podmiotu trzeciego (np. dostawcy kart flotowych). Kwota gwarancji jest ustalana na podstawie liczby zarejestrowanych pojazdów (lub pojazdów prognozowanych), przewidywanego korzystania z sieci dróg płatnych (zakładana liczba przejeżdżanych kilometrów w okresie rozliczeniowym) oraz stawki za przejazdy wynikającej z rodzaju pojazdu i klasy emisji spalin. Na stronie internetowej www.viatoll.pl znajduje się kalkulator kwoty, na którą powinno zostać wystawione zabezpieczenie.
Nowa, mniejsza wysokość kwoty zabezpieczenia oznacza dla przewoźników mniejsze koszty uzyskania gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej.
- Podsumowanie
Przewoźnicy i kierowcy muszą przyzwyczaić się do tego, że w Polsce z roku na rok będzie coraz więcej płatnych dróg. W ciągu kilku lat za wszystkie autostrady trzeba będzie najprawdopodobniej zapłacić; przynajmniej taki scenariusz pisze Ministerstwo Infrastruktury. Zwiększenie wpływów z tytułu e-myta spowoduje spadek wydatków z budżetu państwa na utrzymanie i rozbudowę dróg więc plan ten jest już raczej przesądzony.
Informacja za: www.viatoll.pl, www.wyborcza.pl, www.gazetaprawna.pl