Drobiazgowe kontrole polskich przewoźników

Drobiazgowe kontrole polskich przewoźników
4 (80%) 1 vote

Kolejny protest inspektorów ITD

  1. Postulaty inspektorów
  2. Strajk włoski wymierzony w rodzime firmy transportowe
  3. Ostra reakcja ZMPD
  4. Podsumowanie

Kolejny protest inspektorów ITD

Pracownicy Inspekcji Transportu Drogowego po raz drugi w tym roku protestują na drogach. Domagają się oni zmiany przepisów, podwyżek wynagrodzeń oraz zwiększenia bezpieczeństwa pracy podczas wykonywania czynności kontrolnych. Inspektorzy strajkują aktywnie poprzez bardzo skrupulatne kontrolowanie polskich przewoźników. Niestety dezorganizuje to pracę rodzimych firm transportowych.

ZMPD zaapelowało do związku zawodowego ITD o nieutrudnianie polskim przewoźnikom i kierowcom wykonywania ich codziennej pracy.

  1. Postulaty inspektorów

ITD już od kilkunastu miesięcy domaga się podwyżek pensji, uzyskania uprawnień służb mundurowych oraz zapewnienia bezpieczeństwa na autostradach i drogach szybkiego ruchu w trakcie wykonywania czynności inspektorów.

Inspektorzy liczą przede wszystkim na to, że zostaną formacją mundurową. Umożliwi im to bowiem uzyskanie różnych przywilejów; w tym przechodzenie na wcześniejszą emeryturę. Ważnym aspektem sprawy jest także podwyżka wynagrodzeń, których inspektorzy nie otrzymali od 9 lat, przy ciągłym zwiększaniu zakresu ich obowiązków (średnia pensja inspektora wynosi obecnie ok. 2,3 tys. PLN netto).

Jednocześnie protestujący zwracają uwagę na kwestie poprawy bezpieczeństwa podczas wykonywania obowiązków służbowych przez inspektorów. ITD wnosi o wdrożenie w życie programu wyposażania punktów kontroli pojazdów znajdujących się na autostradach i drogach szybkiego ruchu w systemy pozwalające na zatrzymanie i skierowanie na parking pojazdów znajdujących się w kręgu zainteresowań służb kontrolnych (zatrzymywanie w sposób mobilny).

  1. Strajk włoski wymierzony w rodzime firmy transportowe

Inspektorzy 30.10.2017 r. w całym kraju rozpoczęli strajk włoski, który polega na przesadnym wykonywaniu obowiązków służbowych. Działania te skierowane są wyłącznie w polskie ciężarówki, które są bardzo skrupulatnie sprawdzane przez ITD. Kierowcy muszą liczyć się oczywiście ze sporymi utrudnieniami. Pojedyncza kontrola może potrwać nawet 2 godziny. Jednocześnie inspektorzy celowo zaniechają kontroli pojazdów zagranicznych. Protest ma trwać do odwołania.

Rada Krajowa Związku Zawodowego Inspekcji Transportu Drogowego zapowiada także manifestację przed Sejmem, która planowana jest na 09.11.2017 r. Wezmą w niej udział inspektorzy i pracownicy administracji ITD.

Wszystkie te działania są konsekwencją nie spełniania przez Rząd postulatów zgłoszonych podczas protestu, który odbył się w maju br. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa twierdzi, że nowe przepisy dotyczące ITD są już w przygotowaniu. Na ten moment nie wiadomo jednak, czy żądania inspektorów zostaną spełnione. Pewnym jest to, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego ma przejąć obsługę systemu elektronicznego poboru opłat drogowych ViaTOLL (potwierdził to minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur).

  1. Ostra reakcja ZMPD

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników stanowczo neguje działania ITD w zakresie wzmożenia kontroli rodzimego transportu. Władze organizacji zaapelowały do związku zawodowego Inspekcji Transportu Drogowego o zaniechanie takiej formy protestu. ZMPD wskazuje, że nie można obarczać środowiska polskich przewoźników winą za niskie pensje inspektorów, czy też brak bezpieczeństwa na polskich drogach. Zrzeszenie podkreśla, że rodzime firmy transportowe są sprzymierzeńcem ITD, a te traktuje je jak przeciwnika. Działania protestujących są niezrozumiałe i budzą sprzeciw członków ZMPD.

  1. Podsumowanie

Kilkuset inspektorów ITD od kilku dni protestuje na polskich drogach. Kontrolują oni wyłącznie polskie ciężarówki, pomijając zagranicznych przewoźników. Kontrole te są dużo bardziej drobiazgowe niż zwykle. Podobny strajk ostrzegawczy odbył się w maju br. i trwał tydzień. Sparaliżował on pracę wielu polskich firm transportowych.

Środowisko przewoźników liczy na szybkie zakończenie manifestacji i równe traktowanie polskich i zagranicznych kierowców.

Informacja za: www.zmpd.pl, www.40ton.net, www.motofakty.pl, www.zzitd.pl, www.wiadomosci.tvp.pl