W całej Europie brakuje moteli, stacji i parkingów dla ciężarówek

W całej Europie brakuje moteli, stacji i parkingów dla ciężarówek
Rate this post

Obowiązkowe przerwy w prowadzeniu pojazdu a drogowa infrastruktura towarzysząca

  1. Brak miejsc do spania poza kabiną
  2. Poprawa warunków pracy kierowców to mit
  3. Zatłoczone parkingi i łamanie przepisów
  4. Niskie standardy techniczne
  5. Podsumowanie

Obowiązkowe przerwy w prowadzeniu pojazdu a drogowa infrastruktura towarzysząca

Kolejne kraje tzw. starej Unii Europejskiej wprowadzają zakaz odbierania regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu. Tym samym przewoźnicy międzynarodowi zobligowani są do zapewnienia pracownikom delegowanym w transporcie odpowiednich warunków do odbycia pauzy w motelu lub hotelu. Kłopot jednak w tym, że w całej Europie brakuje tanich moteli, a stan tych dostępnych pozostawia wiele do życzenia. Ale zmorą kierowców jest również deficyt parkingów i stacji benzynowych, co zmusza ich często do łamania przepisów o czasie pracy. Wszystko to ma przełożenie nie tylko na bezpieczeństwo i komfort pracy kierowcy, ale także czas realizacji dostaw.

Niestety zdaje się, że państwa zachodnioeuropejskie nic sobie z tego nie robią, bo problem jest znany od lat. Można pokusić się nawet o stwierdzenie, że jest to zabieg celowy, mający wyeliminować tańszą konkurencję z tamtejszego rynku.

  1. Brak miejsc do spania poza kabiną

Z roku na rok infrastruktura drogowa jest w Europie coraz lepsza. Niestety wraz z tym rozwojem nie idzie rozwój tzw. infrastruktury pomocniczej. Bolączką kierowców jest brak dobrze wyposażonych i chronionych parkingów, a w ostatnim czasie także brak miejsc noclegowych. Takowa infrastruktura musi być jak najszybciej rozbudowywana, ponieważ w wielu państwach zachodnioeuropejskich obowiązuje już zakaz noclegów w kabinie. Mimo tego, że obecnie kabiny samochodów ciężarowych są bardzo nowoczesne i świetnie wyposażone, przewoźnik musi zapewnić swoim kierowcom odebranie pauzy tygodniowej w dogodnych warunkach wypoczynkowych i sanitarnych poza kabiną tj. w motelu lub w hotelu.

Kierowca w niektórych krajach za odbiór regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu (trwającego min. 45 godzin) karany jest grzywną wynoszącą nawet do 30000 tys. euro. Praktyka ta stosowana jest już na terenie Belgii, Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Niebawem mają do nich dołączyć także Włochy. Wszystko po to, aby poprawić warunki pracy kierowców w transporcie międzynarodowym (przynajmniej tak tłumaczy to Komisja Europejska, która ustanowiła przepisy).

Uwaga!!! W Polsce kierowcy póki co mogą odbierać pauzę tygodniową w kabinie ciężarówki, jeśli ta jest przystosowana do snu, ale i u nas często nie ma niestety na to odpowiedniego miejsca i warunków na parkingu.

  1. Poprawa warunków pracy kierowców to mit

Niestety większość przydrożnych moteli nie spełnia podstawowych standardów. Kierowcy często nie chcą w nich wypoczywać. Szybko pojawiły się zatem nowe miejsca noclegowe na parkingach. Niestety są to zwykłe kontenery, w których znajduje się kilka piętrowych łóżek.  Nie ma zatem mowy o poprawie warunków socjalnych; jest dokładnie odwrotnie.

Lepiej jest w zagranicznych hotelach, ale te oczywiście są znacznie droższe. Wyższe koszty zakwaterowania kierowcy w hotelu oznaczają spadek rentowności przewozów na Zachód. Warto pamiętać też o tym, że pracownik podczas pauzy musi pozostawić bezpiecznie swój pojazd i nierzadko zmuszony jest zrobić to na parkingu strzeżonym oddalonym od motelu/hotelu o kilka kilometrów. To także powiększa koszty operacji transportowych. Gros polskich firm (szczególnie tych małych) powoli weryfikuje swoje plany na przyszłość. Część z nich będzie musiała niestety zamknąć swoją działalność.

  1. Zatłoczone parkingi i łamanie przepisów

Ale kierowcy oprócz gwarantowanych tygodniowych okresów odpoczynku muszą także przestrzegać zasad stosowania norm dotyczących okresów prowadzenia pojazdów i obowiązkowych przerw w prowadzeniu. Wynikają one bezpośrednio z rozporządzeń unijnych oraz przepisów krajowych o czasie pracy kierowców.

Od kondycji psychofizycznej kierowcy zależy bowiem bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Gdy pojazd prowadzi 1 kierowca musi zrobić co najmniej 45-minutową przerwę po okresie prowadzenia pojazdu trwającym 4,5 godziny (przerwę można podzielić na dwie części, pierwsza musi mieć co najmniej 15 minut a druga co najmniej 30 minut). Kierowca musi także odebrać dzienny okres odpoczynku w ciągu 24 godzin od momentu rozpoczęcia dnia pracy. Odpoczynek regularny powinien trwać co najmniej 11 godzin (może być podzielony na dwie części 3 godz. + 9 godz.). Odpoczynek skrócony powinien trwać min. 9 godzin (max 3 razy pomiędzy dwoma tygodniowymi odpoczynkami).

Kierowcy są rozliczani z tego skrupulatnie przez europejskie inspekcje transportowe. Oznacza to, że szoferzy muszą regularnie szukać miejsca na krótszy czy dłuższy postój, gdy tachograf zasygnalizuje przerwę. W wielu miejscach parkingi na zjazdach z autostrad są przed to zakorkowane. Gros kierowców zmuszonych jest też parkować niezgodnie z przepisami, narażając się tym samym na mandat. Do tego w miejscach tych bardzo łatwo o wypadek.

  1. Niskie standardy techniczne

Także jakość parkingów jest w opłakanym stanie. Wiele z nich posiada niskie standardy techniczne – brak tu oświetlenia i podstawowej infrastruktury, często nawierzchnia nie jest nawet utwardzona, brak ochrony, brak monitoringu, brak jadłodajni, brak prysznica a nierzadko i toalety. Na wielu z nich strach jest pozostawiać samochód z ładunkiem bez nadzoru.

Kierowcy często zatem jeżdżą od parkingu do parkingu w poszukiwaniu tego idealnego. Te poszukiwania ułatwić im mogą w podróży darmowe aplikacje parkingowe. Dzięki nim można znaleźć dobre miejsce na postój na trasie lub w określonej odległości od wybranego miejsca. Bazy te są stale aktualizowane i oceniane przez użytkowników na terenie całej Europy. Problem w tym, że jednak takich bezpiecznych i dobrze wyposażonych miejsc jest bardzo mało.

  1. Podsumowanie

Brak parkingów oraz moteli to jeden z najistotniejszych problemów branży transportowej. Wpływ na ten stan rzeczy ma szybko zwiększająca się liczba samochodów ciężarowych w Europie oraz nowe wytyczne Komisji Europejskiej zakazujące kierowcom noclegu w kabinie. Znalezienie dobrego miejsca do parkowania z odpowiednim wyposażeniem, czy komfortowego motelu oznacza spokój i bezpieczeństwo kierowcy oraz transportowanego ładunku. To także gwarancja wykonania usługi na czas. Niestety takich miejsc jest jak na lekarstwo i nic nie zapowiada aby sytuacja szybko się poprawiła. Nie pomogą też nowoczesne aplikacje na komórki, gdy na rekomendowanych parkingach nie ma wystarczająco wolnych miejsc.

Osoby odpowiedzialne za planowanie przewozów w firmie muszą wziąć to wszystko pod uwagę na długo przed wysłaniem ciężarówki w trasę, uwzględniając przepisy dotyczące czasu pracy kierowców oraz obowiązujące w Europie zakazy.

Informacja za: www.rynekinfrastruktury.pl, www.40ton.net.pl, www.prawodrogowe.pl, www.gitd.gov.pl, www.truckparkingeurope.com