Systemy poboru opłat drogowych od 7,5t do 12t

Systemy poboru opłat drogowych od 7,5t do 12t
4 (80%) 3 votes

Zmiany w opłątach drogowych,  pojazdy o DMC od 7,5 do 12 ton w Niemczech

Kierowcy (szczególnie zawodowi) przywykli chyba już do tego, że większość autostrad i dróg krajowych w Europie jest płatna. Poszczególne państwa mają jednak różne systemy poboru i rozliczania opłat, a i te które są dobrze znane, często ulegają modyfikacjom. Z myślą o przewoźnikach powstają różnorodne portale, które zawierają szczegółowe informacje i najważniejsze dane o wszystkich systemach myta np. www.info-myto.pl. Na stronie oprócz opisów działania znajdują się także formularze wymagane do rozliczania opłat, instrukcje do wypełniania dokumentów oraz kontakty do poszczególnych operatorów. Warto z niej korzystać, gdyż są tam aktualne wiadomości o poszczególnych systemach myta w Europie.

 

opłaty drogowe w EU

A tymczasem przyjrzyjmy się jakie zmiany w opłatach drogowych szykują się w najbliższym czasie?

Rozszerzenie Toll Collect w Niemczech

Niemiecki system Toll Collect dział już od 2005 r. na wszystkich niemieckich autostradach oraz wybranych drogach krajowych. Do tej pory obowiązywał on pojazdy o masie od 12 ton przeznaczone do transportu towarowego. Jednak od 01 października br. na mocy nowelizacji ustawy obowiązkiem opłat drogowych objęte zostaną także samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej 7,5 t i więcej.

Ponadto od 01 października 2015 roku zmianie ulegają również taryfy opłat drogowych. Będą ona składały się ze stawki częściowej przeznaczonej na infrastrukturę (stawka uzależniona od ilości osi – im mniej osi, tym stawka mniejsza) oraz stawki częściowej za zanieczyszczenie powietrza spowodowane przez samochód ciężarowy (stawka uzależniona od klasy emisji spalin pojazdu). W przypadku nowoczesnych samochodów ciężarowych o klasie emisji spalin Euro 6 (kategoria A) nie będą naliczane koszty związane z zanieczyszczeniem powietrza.

Dla przypomnienia od 01 lipca 2015 r. myto dla samochodów ciężarowych w Niemczech zostało również rozszerzone na kolejne 1100 km czteropasmowych dróg federalnych.

Uwaga!!! Od 01 stycznia 2016 r. pojazdy o masie poniżej 3,5 tony będą musiały posiadać winietę na przejazd niemieckimi autostradami, a od 1 lipca 2018 r. wszystkie niemieckie drogi będą płatne.

Uruchomienie systemu opłat w Rosji

Także Rosja już niebawem wprowadzi państwowy system opłat drogowych (Projekt 12 Ton), który obejmie pojazdy powyżej 12 ton. Ma on zacząć działać od 15 listopada 2015 r. Tak jak większość tego typu systemów działać on będzie w technologii GPS, zliczającej przejechane kilometry. Stawka za km wyniesie ponad 3 ruble. Opłatami objętych zostanie 50 774 km dróg federalnych. Dziś w Rosji płatne są tylko wybrane odcinki dróg regionalnych o łącznej długości 511 km. Powiększanie sieci płatnych dróg regionalnych planowane jest do roku 2020. Operatorem systemu został RT Invest Transportnye Systemy (RTITS), który podpisał kontrakt na obsługę z państwem rosyjskim na 13 lat.

Belgijskie winiety zostaną zastąpione systemem satelitarnym, również opłata dla pow. 3,5T

Także Belgia szykuje zmiany w opłatach drogowych. Do tej pory w państwie tym obowiązuje system winiet, rejestrujący okres korzystania z przejazdów. Jednak od kwietnia 2016 r. Flandria i Walonia wprowadzą dla pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony satelitarny system naliczania myta oparty o ilość przejechanych kilometrów (Viapass). Sieć dróg płatnych będzie mniejsza w porównaniu do sieci objętej systemem winiet, jednak koszt wzrośnie (zmiana spowoduje wzrost cen frachtów o ok 7%). Średnie stawki wyniosą około 0,15 euro/km. Operatorem systemu będzie konsorcjum Satellic N.V.

Podsumowując

W 2015 oraz 2016 r. użytkowników dróg czekają bardzo istotne zmiany w systemach opłat; zwłaszcza w Niemczech, gdzie mytem zostaną objęte pojazdy o DMC od 7,5 do 12 ton, które dotychczas mogły jeździć bezpłatnie. W związku z tym przedsiębiorcy transportowi powinni z odpowiednim wyprzedzeniem dokonać rejestracji i zamontować urządzenie pokładowe.

Przepisy dotyczące rozliczania myta różnią się w poszczególnych krajach, dlatego warto zawsze „trzymać rękę na pulsie” i sprawdzać na bieżąco aktualne informacje. Doskonale sprawdzi się tu portal www.info-myto.pl, który zawiera szczegółowe informacje o wszystkich systemach myta w Europie. Na stronie wyjaśniono obszernie niuanse dotyczące tematyki opłat drogowych; w tym sposoby rejestracji do poszczególnych systemów myta w Europie. Aktualne wiadomości o tematyce opłat drogowych zawsze warto mieć przy sobie.

Informacja za: www.toll-collect.de, www.info-myto.pl, www.zmpd.pl, www.pisil.pl