Wymiana handlowa pomiędzy Polską a Iranem – co warto wiedzieć

Wymiana handlowa pomiędzy Polską a Iranem – co warto wiedzieć
3.8 (76.67%) 6 votes

Transport do Iranu – poradnik

Wymiana handlowa jest jednym z głównych czynników napędzających gospodarkę.

Polski eksport charakteryzuje wysoka konkurencyjność wytwarzanych produktów. Różne analizy rynkowe wykazują, iż głównymi partnerami handlowymi Polski są Niemcy, Czechy, Francja, Włochy, Wielka Brytania oraz Rosja. Bardzo pozytywnym trendem wśród polskich eksporterów jest poszukiwanie zbytu na swoje produkty w krajach rozwijających się. Pomimo konieczności spełnienia szeregu dodatkowych formalności, przejścia ogromu trudów i barier proceduralnych coraz częściej dostrzegają te chłonne rynki.

iran flag

Przykładem może być Iran

Rejon nastawiony na import, bogaty lecz wymagający. Atrakcyjny nie tylko z powodu 80 milionów konsumentów, ale i dużych zasobów ropy naftowej. Wymiana handlowa Europy z krajami Bliskiego Wschodu, wkrótce wzrośnie, ponieważ znikną sankcje wobec Iranu. Na podbój nowych rynków ruszają przedsiębiorcy z całej Europy m.in. Francuzi, Niemcy, Brytyjczycy czy Włosi, których towar będzie trzeba dowieźć na miejsce.

 

Jak Rząd wspomaga polskich przedsiębiorców?

Ministerstwo Gospodarki przygotowało narzędzie wspomagające polskich przedsiębiorców. Został przygotowany program Go Iran, którego celem jest zachęcenie polskich firm do poszukiwania możliwości handlowych i inwestycyjnych na tamtejszym rynku (źródło http://www.mg.gov.pl/node/24892). Partnerem resortu jest Krajowa Izba Gospodarcza.

 

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) oferuje rozwiązanie krótkie i długoterminowe (powyżej dwóch lat) wspierania eksportu do Iranu w ramach rządowego programu Finansowe Wspieranie Eksportu. Więcej informacji w dokumencie BGK http://www.wmsse.com.pl/download/OFERTA%20BGK.pdf

Transakcje będą ubezpieczone przez Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE). Pełna oferta http://www.kig.pl/files/BWZ/Iran15konferencja3108_KUKE.pdf

Ministerstwo Rolnictwa zapowiedziało, że Polska oraz Iran już poczyniły pewne uzgodnienia weterynaryjne. Do zakończenia pozostają kwestie fitosanitarne, umożliwiające eksport świeżych owoców i warzyw oraz zbóż. Z barku przepisów fitosanitarnych Iranu polski eksport do tego kraju odbywa się na zasadach ogólnych.

Do Iranu i krajów sąsiednich na chwilę obecną jeżdżą nieliczne polskie firmy transportowe. Wykonanie jednego przewozu Europa-Iran może zająć nawet miesiąc (wpływa na to, oczekiwanie na rozładunek i wielodniowe postoje na granicach).

 

Jakie zagrożenia mogą czyhać na przewoźników?

  1. bardzo kosztowne usługi warsztatów samochodowych (awarie są realnym zagrożeniem, bo znaczna część dróg to szutrowe szlaki oraz brak czystych paliw)
  2. nie działają systemy bankowe (np. nie można wysłać kierowcy pieniędzy)
  3. nie funkcjonuje Western Union
  4. bardzo wysokie temperatury latem (sięgające do 50 stopni Celsjusza)

Polscy przedsiębiorcy świadomi perspektywicznego charakteru rynku irańskiego mogą

uznać go za niełatwo osiągalny, wymagający dużych nakładów czasu i środków.

 

Atrakcyjne towary w eksporcie do Iranu:

  1. wyroby przemysłu maszynowego (przede wszystkim sprzęt górniczy i rolniczy)
  2. materiały budowlane
  3. akcesoria i części samochodowe
  4. meble
  5. sprzęt RTV i AGD
  6. wyroby ze szkła i kryształu
  7. kosmetyki i środki higieny
  8. leki i wyroby medyczne (również sprzęt medyczny)

 

W jaki sposób eksportować towar do Iranu?

  1. można skorzystać z usług zarejestrowanych pośredników irańskich (Ministerstwo Handlu, Departament ds. Kupiectwa posiada zarejestrowane kontakty na pośrednictwo)
  2. zarejestrować w Iranie oddział firmy (chcąc prowadzić działalność gospodarczą na terytorium Iranu należy ją zarejestrować w Ministerstwie Handlu oraz Irańskiej Izbie Handlowej). Dokonując rejestracji, otrzymamy dokument, który należy przedstawiać przy zawieraniu umów handlowych.

W kwestiach celnych oraz podatkowych powinno się zarejestrować w Ministerstwie Gospodarki i Finansów w Iranie.

  1. Ambasada RP w Teheranie w pewnych działaniach może promować polski biznes i pomagać w problemach, na jakie narażeni są polscy eksporterzy (relacje ze stroną irańską utrzymuje polskie Ministerstwo Gospodarki oraz Krajowa Izba Gospodarcza, która współpracuje z Izbą Handlu, Przemysłu, Górnictwa i Rolnictwa w Iranie)

 

Wymagane dokumenty w celu wydania wizy wjazdowej– dla osób, które jadą do Iranu w sprawach biznesowych

Wiza wjazdowa jest przyznawana tym, którzy będą uczestniczyć w oficjalnych rozmowach handlowych. Wydawana jest na podstawie zaproszenia wystawionego dla osoby ubiegającej się o dokument przez firmę irańską. Zaproszenie powinno być przygotowane na specjalnym formularzu i przesłane z Iranu bezpośrednio do Ambasady. Poniżej informacja o wymaganych dokumentach:

  1. Numer pozwolenia na wydanie wizy (uzyskamy go w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Iranu, sekcja wizowa) lub kopia zaproszenia od irańskiej organizacji (np. ministerstwa, firmy, instytucji)
  2. Paszport wnioskodawcy (ważny przez co najmniej pół roku)
  3. Wniosek wizowyodpowiednio wypełniony i podpisany (wniosek powinien być wypełniony komputerowo)
  4. Aktualne kolorowe zdjęcie paszportowe (bez okularów)
  5. Dowód wpłaty za wnioskowaną wizę
  6. Dowód wykupienia odpowiedniego ubezpieczenia

 

Link do strony Ambasady Islamskiej Republiki Iranu w Warszawie, na której są szczegółowe informacje związane z wizami http://pl.warsaw.mfa.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=97&pageid=27330

oraz link do Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Teheranie, gdzie dowiemy się o aktualnych zasadach wobec podróżujących do Iranu

http://www.teheran.msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/informacje_dla_podrozujacych_do_iranu/

 

Jakie wymagania są stawiane kierowcom przed wjazdem do Iranu?

  1. Podstawowa kwestia to posiadanie międzynarodowego prawa jazdy
  2. Wcześniejsze uzyskanie pisemnej zgody władz irańskich bądź posiadanie Carnet de Passage, ponieważ nie ma możliwości wjazdu na terytorium Iranu samochodem zarejestrowanym za granicą (brak wymaganej zgody wiąże się z bezwzględnym zatrzymaniem pojazdu na granicy)

 

Szereg przydatnych informacji takich, jak: przepisy wjazdowe i celne oraz prawne; informacja o walucie czy zasady posługiwania się kartami kredytowymi lub płatniczymi; funkcjonowanie służby zdrowia; dostęp do Internetu i roaming czy zakup benzyny (choć surowiec jest łatwo dostępny to z zakupem oleju napędowego mogą być trudności, ponieważ sprzedawany jest na wybranych stacjach, przy trasach tranzytowych. Poza tym w Iranie silnik Diesla mogą posiadać tylko samochody ciężarowe) jest dostępny na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych http://www.msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/profile_krajow/iran

 

Na chwilę obecną wymiana handlowa pomiędzy Polską a Iranem jest niewielka, ale potencjał jest z pewnością duży. Na pewno warto się zainteresować tym nienasyconym rynkiem.

Eksperci HSBC oraz Oxford Economics podają, iż polski eksport wzrośnie łącznie o 55% w latach 2016-2020. Głównym motorem, który napędza handel zagraniczny jest współpraca z nowymi rynkami zbytu dla polskich produktów (szczególnie do państw rozwijających się).

W takich krajach oczekuje się wzrostu gospodarczego, co powoduje, że kupują więcej towarów za granicą.

Dla bezpieczeństwa- przed planowanym wyjazdem warto zapoznać się z „ostrzeżeniami dla podróżujących, które są dostępne na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych

http://www.msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/ostrzezenia/ostrzezenia_dla_podrozujacych

Źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych; Ministerstwo Gospodarki; Ministerstwo Rolnictwa; Krajowa Izba Gospodarcza