Parlament Europejski zatwierdził nowe przepisy

Rate this post

Parlament Europejski zatwierdził przepisy dotyczące aerodynamicznych ciężarówek

To już prawie pewne, że za kilka lat na europejskich drogach pojawią się zupełnie nowe, aerodynamiczne ciężarówki. Będą one bardziej bezpieczne, ekologiczne i ekonomiczne. Parlament Europejski przyjął właśnie nowe przepisy o masach i rozmiarach pojazdów ciężarowych. To znaczące osiągnięcie na rzecz lepszych pojazdów na naszych drogach. Czy wszyscy jednak podzielają ten entuzjazm?

przpisy UE

Nowe parametry – większe możliwości

W całej Unii Europejskiej obowiązują normy dotyczące masy, wysokości, szerokości i długości pojazdów ciężarowych oraz autobusów. Od 1996 dyrektywa o masach i rozmiarach ograniczała maksymalną dopuszczalną masę pojazdów ciężarowych do 40 ton, a długość do 18,75 metrów (w transporcie kombinowanym do 44 ton).

Teraz po przegłosowaniu przepisów na sesji plenarnej PE, która odbyła się 10 marca w Strasburgu, maksymalna długość pojazdów może zostać zwiększona o 15 cm. Ułatwi to transport kombinowany z wykorzystaniem większych kontenerów, które są coraz bardziej popularne w handlu. Nadal będą obowiązywały wcześniejsze limity jeśli chodzi o masę ciężarówek, jednak państwa członkowskie będą mogły zezwolić na użytkowanie dłuższych i cięższych pojazdów na swoim terytorium, tzw. megaciężarówek. Z tych decyzji nie są zadowoleni choćby zaangażowani w projekt „tiry na tory”.

Pojazdy wyposażone w silnik elektryczny lub hybrydowy będą mogły przekroczyć maksymalną masę o tonę. Dopuszczalny limit dla autobusów zwiększy się o 1,5 tony.

 

Ekologia i bezpieczeństwo

Już niebawem mają pojawić się także nowe, aerodynamiczne ciężarówki. Komisja Europejska w przyszłym roku zaproponuje bowiem zmianę zasad homologacji. Od 2018 roku ciężarówki mają zostać wyposażone w wysuwane i składane klapy z tyłu pojazdu, a od 2020 roku część przednia pojazdu ma zostać zaokrąglona (do tej pory unijne przepisy nie pozwalały zaokrąglić kabin). Wdrożenie aerodynamicznych ciężarówek doprowadzi przede wszystkim do zmniejszenia liczby ofiar wypadków (zwiększy widoczność i bezpieczeństwo kierowcy, pieszych i rowerzystów w razie wypadku). Samo tylko zaokrąglenie przodu może przyczynić się do uratowania nawet 300 istnień ludzkich rocznie – tak wynika z danych Komisji.

Ale to nie wszystko. Ciężarówki przyszłości zmniejszą emisję gazów cieplarnianych, a także obniżą koszty zużycia paliwa nawet o 10%. Same tylko oszczędności paliwa wynikające z zastosowania nowych parametrów przyniosą zysk ok. 5 000 euro rocznie (dla typowej ciężarówki o rocznym przebiegu 100 000 km).

 

Podsumowując

Efektem zmian przepisów, które przyjął kilka dni temu Parlament Europejski, będzie wprowadzenie na rynek bardziej bezpiecznych i przyjaznych dla środowiska tirów. Państwa członkowskie zatwierdzą formalnie nowe przepisy w ciągu kilku tygodni. Następnie będą miały 2 lata na wdrożenie ich do własnych krajowych systemów.

Gro przewoźników sceptycznie podchodzi jednak do tematu. Twierdzą oni bowiem, że obecne ciężarówki są bardziej ekonomiczne jeśli chodzi o wykorzystanie miejsca na ładunek i trudno odmówić im racji.

Informacja za www.zmpd.pl, www.moto.wp.pl