Koniec Ecotax , opłaty drogowe i emyto we Francji

Koniec Ecotax , opłaty drogowe i emyto we Francji
Rate this post

To już pewna informacja, że Francja definitywnie wycofuje się z podatku ekologicznego dla samochodów ciężarowych Ecotax.

Francja

Rząd rozważa zamiast tego wprowadzenie winiet drogowych dla zagranicznych pojazdów. Termin ich wdrożenia nie jest jednak jeszcze znany. Równocześnie zawieszono także wprowadzenie w tym roku opłat tranzytowych, które wcześniej miały zastąpić owy podatek. Po zmianach mają one obowiązywać od 2015 roku. Czy to już koniec zamieszania wokół francuskich opłat drogowych i czy też dopiero początek?

 

 

Podatek środowiskowy zlikwidowany

 

Temat francuskiego podatku środowiskowego Ecotax poruszany był wielokrotnie na przestrzeni ostatnich trzech lat. Jego wprowadzenie wywoływało wiele kontrowersji zarówno wśród przewoźników, jak i polityków. Pierwotnie miał on obowiązywać wszystkie ciężarówki powyżej 3,5 tony, poruszające się po drogach krajowych we Francji (poza płatnymi autostradami). Podatek jednak wciąż poddawany był negocjacjom rządowym i padały nowe propozycje rozwiązań (niektórzy chcieli całkowitego jego wycofania, inni domagali się by opłatami objąć wyłącznie zagranicznych kierowców). Między czasie Komisja Parlamentarna zdecydowała aby zastąpić podatek Ecotaxe opłatą tranzytową.

 

Protesty organizacji zawodowych i groźby ogólnokrajowego strajku we Francji skłoniły w końcu Rząd do wycofania się z podatku. To oficjalna deklaracja Minister ds. ekologii – Segolene Roya. Równocześnie rozważa się wprowadzenie systemu winiet dla zagranicznych samochodów ciężarowych, poruszających się po drogach Francji. Ma on w swoim założeniu przypominać niemieckie myto MAUT, a wysokość opłat zależna będzie od liczby przejechanych kilometrów, liczby osi oraz klasy Euro pojazdu. Na razie nie jest jednak znana data wprowadzenia systemu.

 

 

Opłaty tranzytowe po nowemu

Minister Ekologii Francji ogłosiła także zawieszenie opłat tranzytowych dla samochodów ciężarowych, które miały wcześniej zastąpić podatek Ecotaxe. Opłaty te zostaną nałożone od 2015 roku na samochody powyżej 3,5 tony, korzystające z tras o dużym natężeniu ruchu (opłaty mają dofinansować infrastrukturę transportu). W nowej wersji opłata tranzytowa nie będzie zależała od kraju rejestracji pojazdu lecz od liczby przejechanych kilometrów w ramach francuskiej infrastruktury drogowej.

 

Nową opłatą zostaną objęte pojazdy ciężarowe służące do transportu towarów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t, poruszające się po niektórych niepłatnych odcinkach sieci dróg i autostrad, zarejestrowane we Francji lub za granicą. Kategorii tej podlegają wszystkie rodzaje pojazdów ciężarowych osiągających tonaż wymagający opodatkowania; a więc ciągniki do ciągnięcia naczep i przyczep, wywrotki, betoniarki, cysterny, lawety i ciężarówki z plandeką.

 

Z opłat zostaną zwolnione jedynie pojazdy służące do transportu osób, pojazdy służące dobru/porządkowi publicznemu (wozy strażackie, policyjne, ambulansy itd.), pojazdy należące do jednostek państwa lub samorządu lokalnego (związane z zarządem i konserwacją dróg), pojazdy rolnicze i pojazdy zbiornikowe (cysterny) służące wyłącznie do zlewania mleka w gospodarstwach rolnych, pojazdy wojskowe, pojazdy służące wyłącznie do przewozu taboru cyrkowego i targowego oraz pojazdy przeznaczone do transportu odpadów zwierzęcych i ich szkieletów (nie nadających się do spożycia przez ludzi).

 

W celu umożliwienia kierowcom zaznajomienia się z zasadami nowego systemu, od 1 października 2014 roku wprowadzono darmową wersję demonstracyjną.

 

 

Podsumowując

Po fali ostrych protestów we Francji zdecydowano się w końcu na całkowite zawieszenie podatku ekologicznego, który według wielu osób miał być formą chronienia środowiska w oparciu o karanie kierowców. Niebawem jednak zostanie wprowadzony system opłat za drogi zwany opłatą tranzytową Transit-Tol. Obejmie on prawdopodobnie 4000 km. dróg lokalnych (zamiast 15000 km. jak planowano wcześniej), na których pojawia się dziennie min. 2500 ciężarówek.

 

Obecnie czekamy jak na te założenia odpowiedzą przedsiębiorcy i organizacje zawodowych przewoźników, którzy wcześniej skutecznie blokowali wprowadzenie nowych opłat drogowych i domagali się całkowitego wycofania się Rządu z planów wprowadzenia podatku tranzytowego dla samochodów ciężarowych.

 

Informacja za: Ambasada Rzeczypospolitej polskiej w Paryżu www.paris.trade.gov.pl, www.zmpd.pl, www.eksporter.gov.pl za Oficjalnym Portalem Administracji